Fastighetsförsäkring

Ny försäkring sedan 1 juni 2023

Nytt:

BRF Kastanjen har sedan juni i år ny fastighetsförsäkring. Via  Bostadsrätterna och Söderberg&Partner som är vår försäkringsförmedlare har vi nu vår försäkring i Folksam. Det är i princip samma villkor som den tidigare försäkringen och finns ett bostadrättstillägg som ersätter egendom som tillhör föreningen och som medlemmen enligt Bostadsrättslagen och föreningens stadgar är underhållsskyldig för, samt medlemmars egen bekostade fasta inredning. Se anslag i entré och vid frågor kontakta någon i styrelsen.

Behöver man teckna ett kompletterande bostadsrättstillägg till min hemförsäkring?

Föreningen har tecknat fastighetsförsäkring hos försäkringsbolaget Protector från 2021-06-01 efter upphandling med hjälp av förmedlingsfirman Bolander & Co.  Försäkringen gäller för våra byggnader.

Den innehåller precis som tidigare ett s k bostadsrättstillägg som gäller för alla medlemmarna i föreningen. Det är en försäkring som täcker egendomsskador för det som du som bostadsrättsinnehavare själv har bekostat. Många har motsvarande försäkring kopplad till sin hemförsäkring. Om man själv skall teckna denna tilläggsförsäkring eller inte är en svår fråga att besvara. Det kan vara skillnader i omfattning och självrisker varför styrelsen uppmana var och en att själv jämföra innehållet och kontakta sitt försäkringsbolag för att få hjäl att avgöra frågan.

OBS: Detta skall inte sammanblandas med hemförsäkringen som alla medlemmar måste teckan själv för sitt lösöre

Har du frågor kring förenigens fastighetsförsäkring och dess innehåll - kontakta Lars-Åke Andersson i styrelsen som är föreningens kontaktperson.

Om en skada uppstår som skall anmälas på föreningensförsäkring - kontakta någon i styrelsen för ytterligare information.